woensdag 10 november 2010

Amen

Ik ben niet getrouwd, mijn kids zijn niet gedoopt en ze volgen zedenleer op school.
Ze komen zelden of nooit in een kerk.

Mijn lief en ik geloven echt niet en zijn ook totaal niet bezig met "het geloof". Het is ook niet zo dat we onze kinderen er van willen afschermen.

Oma en opa zijn wel gelovig en praten er wel eens met hen over en dat stoort me dan ook niet. Als ze vragen hebben over bv. een kerststalleke dan vertel ik hen ook gewoon het verhaal van Maria en Jozef. Ik laat hun wel weten dat het een verhaaltje is en voor mij dus niet echt.

En alhoewel wij er dus thuis weinig mee bezig zijn, intrigeert het hun wel. Wat doen mensen in een kerk? Wat is bidden? Wie was Jezus? Waarom gelooft oma daar wel in? (en liegt ze dan?)

Het zorgt ook voor grappige gesprekken!

M: Ik kan bidden.
Ze maakt een kruisteken en zegt: In de naam van de vader, de zoon en de heilige geest, Amen.

F: Da kan ik ook!
Ze maakt een kruisteken en zegt: In de naam van de vader, de zoon en de heilige geest, Adem

M: neehee, het is AMEN!

F: jaja, maar alleen dat kruisje is ook nie bidden, ge moet dan ook uw handen vouwen en dan zegt ge bijvoorbeeld: Lieve God, dank u dat ik zo een leuk leven heb, Amen!

M: Nee, dan hoeft ge geen Amen meer te zeggen.

Ik: Jawel, dat zegt ge altijd op het einde van een gebed.

M: En wat heeft die Amen dan gedaan dat die altijd op het laatste wordt gezegd?


AMEN

k

3 opmerkingen:

  1. Hahaha. Amen, nog niet zo lelijk als jongensnaam eigenlijk.

    En ik lees ook even de zijbalk en vraag me écht af wat je antwoord was op de 'wat vraagt ge's, zeker op de bovenste. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hei Riet,

    Dan moet je de vorige post, maar es lezen!

    Er zijn fijnere vragen om te beantwoorden?

    k

    BeantwoordenVerwijderen
  3. aha stom, ik heb een blogleesachterstand duidelijk, het stond onder mijn neus... Baby's hè...

    Inderdaad een twijfelgeval. :-)

    BeantwoordenVerwijderen