woensdag 14 maart 2012

wijvenweek: een mening of nie of wel?

Een mening ventileren vind ik op zich niet moeilijk. In het middelbaar kregen bepaalde klasgenoten zelfs "de schijt" van mij omwille van het feit dat ik over alles een mening heb.
Ik babbel graag en veel, ik vind een goei discussie zelfs fijn.

Ik heb zeker niet over alles een mening, daarvoor houd ik bv. de actualiteit te weinig (tot niet) in het oog. Ik moet vaak via facebook ,collega's aan de eettafel, tijdens het half uurtje autoradio per dag of (schaam)  via mijn lagere schoolkinderen ontdekken wat er die dag weer gebeurd is in de wereld.

Ik zou dus vandaag mijn mening kunnen ventileren over het onderwijs en hoe dat mijn negenjarige dochter nu al vermorzeld heeft ipv haar te laten openbloeien of over het feit dat mensen verplicht Nederlands moeten leren of anders allerhande sancties opgelegd krijgen of over eender welk ander onderwerp waar ik nu even niet op kan komen.

Ik kan (durf) dat echter niet. Ik vind dat niet leuk een geschreven mening hebben. En dan gaat het er niet om dat ik mijn mening niet op papier krijg, maar eerder om de reacties.

Ik schrik daar echt van, van de reacties die sommigen (op andere "blogs met een mening") achterlaten. Dat komt hard aan bij mij. Niet dat die reacties zo cru zijn, maar het is weinig genuanceerd omdat je de persoon zelf er niet bijkrijgt. Je ziet niet hoe iemand dat zegt. Wat bv. zijn lichaamstaal is. Het is misschien raar, maar ik zie,hoor en voel liever hoe iemand mij lik op stuk geeft  dan dat ik een "felle" reactie lees en ernaar moet raden wat de gemoedstoestand van de schrijver is.  Wie weet heeft hij/zij wel een mes vast!



O ja, en dat van dat onderwijs en Nederlands leren dat meende ik niet hoor! Of wel? Of nie?



4 opmerkingen:

  1. Nog nooit over nagedacht, maar waar! Ik probeer bij niet-mening blogs ook altijd al een accent te bedenken. Zo lees ik jouw kinderpraatbalk in mijn hoofd met een Limburgs accent. Maar voor 't zelfde geld spreken jouw koters plat West-Vlaams. Als een accent al een effect heeft, wat moet dat dan niet zijn voor een toon, inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Awel dat is nu goed gezegd zie! Ik ventileer ook altijd overal mijn mening maar heb het met de geschreven computerversie toch ook wel lastig omwille van de juiste "toon"

    BeantwoordenVerwijderen
  3. awel ja, ik ben mee. Ik heb virtueel geleerd toch veel voorzichtiger te zijn in het uiten van mijn mening. ik doe het nog wel, maar ben toch ook wel alert en bevreesd voor ongenuanceerde groffe reacties en dreigementen... Die heb ik namelijk ook al vaak gehad, ik heb er zelfs ene heuse internetstalkster aan overgehouden :(
    Maar toch blijf ik mijn mening uiten, zij het wat voorzichtiger ;)

    BeantwoordenVerwijderen