zaterdag 9 maart 2013

Een heel madam

Ik zit in de auto naast haar.
Ik bekijk haar vanuit mijn ooghoek en plots overvalt mij dat gevoel.
Dat gevoel dat ik soms ook heb bij mijn lief of andere mensen die ik graag zie.
Plots kan ik ze dan objectief bekijken, van op een afstand alsof ik ze niet ken. En ze zien er dan anders uit, heel eventjes.
En ik dacht: "amai, wie is dat wezen hier naast mij?"

Dat wezen dat een centimeter groter is dan ik.
Dat wezen dat mascara kocht in de Delhaize en die nu weer op haar wimpers heeft gerold.
Dat wezen dat tijdens het lezen plots een elastiekje van haar pols trekt om dan met geroutineerde bewegingen een staartje te maken.
Dat wezen dat iets met potlood opschrijft, het uitgomt en het gomsel wegveegt met de zijkant van haar hand. Niet stuntelig als een kindje, maar als ....een grote mens.


Ik weet nog dat ik haar voor het eerst naar school bracht, verkleed als prinses.
Ik zag toen de meisjes van het 6de leerjaar en dacht: "mijn God zitten die nog maar int zesde? Die zijn al zo groot en modebewust en hip en zelfbewust en al zo voorzien van allerlei attributen (zowel lichamelijk als elektronisch)."

En hier zit ik nu in de auto. Op weg naar een afspraak met haar vriendin. Een afspraak die ze zelf heeft geregeld. Ze heeft een skinny aan, een dotje boven op haar hoofd en haar handtas staat op de grond.


20 opmerkingen:

  1. Je doet me het gevoel krijgen dat ik er elke tien jaar eentje bij zal moeten maken om dat knuffelige dicht in de buurt te houden. Maar anderzijds: het gevoel dat ik prompt zin heb in een dochter om 'serieus' samen mee te gaan shoppen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook echt een heel dubbel gevoel zo grotere kinderen! Het doet pijn dat het kleine voorbij is, maar het is ook fijn dat dat het kleine er (bijna) af is.

      Verwijderen
  2. Of per ongeluk een van de vele andere pubermeisjes aant school meegepakt ipv die van mij. Die praten ook allemaal amper, dus eer ge da doorhebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe, ik dacht dat ze nog maar 10 was? Ooh, loslaten, ik ga daar zo slecht in zijn, ik voel het nu al!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meerdere dochters! De dochter uit dit verhaal is de oudste van het stel en wordt 12. :-)

      Verwijderen
  4. pfiew, snel even naar boven gaan piepen naar dat kleine kleutertje in haar bed. oef, ze is nog kleintjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geniet ervan! Maar zo wa groter kinderen heeft ook voordelen hoor, minder schattig, maar die slapen bv wel langer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Daar zou ik ook van schrikken, zo groot, zo volwassen. Nog even niet voor mij het gaat al zo snel! Maar ook wel weer cool

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb hetzelfde voor tegenwoordig... De kindertjes zijn definitief de deur uit, het worden dametjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je doet me lachen en me ook wel een heel klein beetje verlangen, naar een dochter van twaalf naast me in de auto ;-)
    Maar zeg me aub dat meisjes altijd blijven zeggen dat je de liefste en de mooiste bent, en knuffelen en zoenen, doen meisjes van 12 dat ook?!?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. soms...
      Ze vinden u soms ook een heks, maar als ik het mij goed herinner vinden twee-jarigen hun moeder ook niet altijd even geweldig.

      Verwijderen
  9. Zo gaat dat hier ook, ik krijg daarbovenop ook nog dagelijks een portie mode-tips naar mijn hoofd geslingerd...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oooh, ik ook! Of mode-tips vermomd als vraag, als ze vriendelijk willen blijven: "Gaat ge die schoenen daarbij aandoen, mama?"

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Man , gij kunt een mens echt laten lachen. Of is het uw dochter die dat doet. Ik heb alleen zonen, maar ik veronderstel dat ik ooit ook wel zo'n 'wie is dat wezen'-gevoel ga hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een zoon vind ik nog gekker, want dat wordt zo harig en hoekig!

      Verwijderen
  12. Ja, die sjakos, ik gebruikte dat pas vanaf mijn dertigste, mijn dochter van negentien kan al een winkel beginnen met haar collectie...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier ook! Hetzelfde trouwens voor make-up, stijltanggebruik en modebewuste/ hippe kleren aandaoen, met als enige verschil dat ik dat allemaal op mijn 35ste nog steeds niet gebruik.

      Verwijderen